|
Ana Sayfa | Kayıt ol | Yardım | Ortak Alan | Ajanda | Bugünkü Mesajlar | XML | RSS | |
03-02-2007, 09:19 | #1 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
|
DÜNYADA GÜMRÜKLERİN REFORMU VE MODERNİZASYONU Dünya Gümrük Örgütünün ‚Çalışmalarından Derlenmiştir. GİRİŞ: Dünya Gümrük Örgütü, kollektif tecrübelerden Üyelerin nasıl faydalanacakları hususunda bir araştırma yapmıştır. Bu araştırmanın münakaşaları arttıracağı, ve konuyu daha fazla gümrüklerin reform ve modernizasyonları üzerine yoğunlaştıracağı ümit edilmektedir. Araştırma sonuçları WCO üyeleri toplamının %27’sine tekabül 38 ülkenin verdiği cevapların bir analizidir. Bu sonuçlar yeterli ve geçerli örnekler olarak kabul edilmektedir ve bundan belirleyici neticeler çıkartmak mümkündür. Araştırmaya katılan ülkeler aşağıda gösterilmiştir. ¥ Arnavutluk ¥ Cezayir ¥ Avustralya ¥ Avusturya ¥ Brazilya ¥ Kanada ¥ Şili ¥ Küba ¥ Kıbrıs ¥ ‚ekoslavakya ¥ Danimarka ¥ Estonya ¥ Fransa ¥ Finlandiya ¥ Almanya ¥ Macaristan ¥ Kazakistan ¥ Letonya ¥ Litvanya ¥ Madagaskar ¥ Malezya ¥ Malavi ¥ Maldivler ¥ Meksika ¥ Fas ¥ Yeni Zelanda ¥ Norveç ¥ Filipinler ¥ Rusya ¥ Senegal ¥ Türkiye ¥ İngiltere ¥ Endonezya ¥ İrlanda ¥ İtalya ¥ Amerika ¥ Özbekistan ¥ Zimbabve Modernizasyonu ve reformları gerekli kılan ıç ana güç vardır; Serbest Ticaret Antlaşmalarının süratle yaygınlaşması, hükümet performanslarının gözden geçirilmesi ve hızlı teknolojik ilerlemeler Gümrük çalışmalarının tabiatı ve muhtevası esaslı bir şekilde değişmiştir, ve değişmeye devam edecektir. Reformda en büyük güç olan ekonomik entegrasyonu, Gümrük Birlikleri veya Serbest Ticaret Anlaşmalarının çerçeveleri içinde hemen hemen üyelerin % 75’i göstermiştir. Bölgesel Ticaret Antlaşmalarının sayısının hızla arttığına dikkatler çekilmiştir. WTO listelerine göre, 1948’den beri 76 Serbest Ticaret Bölgesi veya Gümrük Birliği tesis edilmiş veya değişikliğe uğramıştır, bunların %50’sinden fazlası 1990’lı yıllarda tesis edilmiştir. | ||
|
03-02-2007, 09:20 | #2 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Uluslararası liberalleşme ticaret hacminde patlamalara sebep olmuştur. WTO tahminlerine göre dünya ticareti 1995 yılında %8 artmıştır. (Dünya Gayri Safi hasılası artışının 4 katı). Gerçekte 1990’daki ticaret hacmi Dünya veriminden çok daha hızlı artmıştır, buda göstermektedir ki ulusal ekonomiler birbirlerine daha bağlı hale gelmektedir. Bu husus özellikle gelişmekte olan ülkelerde Gümrüklerin Modernizasyonunu konusunda önemli derecede etkili olmuştur. Birçok hükümet- gelişmekte olan ülkelerin %66sı- mevcut endirekt (dolaylı) vergi rejimlerinden dönmekte ve yeni ve başka gelir kaynakları aramaktadırlar. Artan bir şekilde Gümrük idareleri, endirekt vergilerden olan vasıtalı vergileri ve katma değer vergilerinin idaresi için görev ve sorumluluk almışlardır. Hükümet icraatlarının gözden geçirilmesi cevap verenleri reform ve modernizasyona doğru %60 oranında ileri itmiştir. Bütçeye ait düşünceler, reform ve modernleştirmede başlıca gümrük hizmetlerini önemli faktörler olarak görmektedir. Artan uyuşturucu ve güvenlik tehditleri, gelişmekte olan ülkelere kıyasla (%26), gelişmiş ülkelerde (%55) daha önemli bir problemdir. | ||
03-02-2007, 09:20 | #3 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| HANGİ SAHALAR REFORME EDİLMİŞ VEYA MODERNİZE EDİLMİŞTİR Değişiklik devamlı bir işlemdir, fakat son beş yıldaki değişme hızı gümrük idarelerini geniş yaygın reform ve modernizasyona götürmüştür. Gümrük idarelerinin %82’si eskiye ait yasal düzenlemelerin sebep olduğu güçlüklerden dolayı zor durumda kalmışlardır. Bu eski kanunlar gözden geçirilerek, gümrüklerin fonksiyonlarını icra edebilmesi için Yeni Gümrük öncelikleri ve metotlarını yansıtan gümrük talimatnameleri geliştirilmiş ve ortaya çıkarılmıştır. Araştırmaya katılan üyelere göre enformasyon işlerinin İdareside %71 oranında kritik öneme haizdir. Elektronik veri mübadelesi ve Gümrük verileri yönetimine yardım etmek maksadıyla bazı ülkeler tarafından devamlı olarak bilgi alışverişi yapılmaktadır. Araştırılan idarelerin %64’ünde ve gelişmiş ülkelerin %89’unda çalışma metotları ve uygulama stratejilerinin modernize edilmiş olduğu anlaşılmıştır. Gümrük uygulamalarının değişen yüzü - esnek, riske dayalı uygulamalarıyla - kaçakçılık ve sahtekarlığa karşı mücadelede ve sınırlı kaynakların uygun yerlere tahsis edilmesi konusunda başlıca araç olarak karşımıza çıkmaktadır. Araştırılan üyelerin %61’inde aynı zamanda insan kaynaklarıda inceleme altındadır. Bu reformlara şunlar dahildir. Göreve atama politikaları, eğitim hizmetlerinin rolü, ve performans değerlendirilmesi sistemleri. Birçok Gümrük idareleri üniversiteli çalışanların oranlarını yükseltmişlerdir, ve işlendirme programlarını desteklemek için, diğer sahaların yanında sisteme dayalı murakabeye ve enformasyon teknolojisinin kullanılmasına önem vermişlerdir. Hükümet performanslarının gözden geçirilmesinin bir neticesi olarak, ve iş yapılan çevredeki değişikliklere göre, idarelerin yarıdan fazlası (% 57), kendi teşkilatlarını kolay ve anlaşılır duruma getirmişlerdir, yönetimdeki tıkanıklıkları giderip müşterilerine daha yakın olmuşlardır. Artan sayıda idareler göstermiştir ki, devletin vergi gelirlerini artırıcı yönde ilerlemeler olmaktadır. Gümrük idarelerinin %57’si ticaret imkanlarını kolaylaştırıcı prosedürler geliştirerek gümrük işlemlerini hızlandırarak, gayri kanuni işlemlere mani olup yasal sevkıyatları hedeflerine ulaştıracak önlemler almaktadırlar. incelenen üyelerin % 35’i hemen ,hemen gelişmekte olan ülkelerin yarısı kendi Tarifelerini gözden geçirmişlerdir. WCO’nun son araştırmasına göre, 77 ülke 1996 değişikliklerini uygulamaktadırlar. Bu sözleşme yapılan tarafların % 87’sine tekabül eder. | ||
03-02-2007, 09:20 | #4 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| HANGİ DEĞİŞİK YÖNETİM METOTLARI BAŞARI İLE KULLANILMIŞTIR? Herkes değişikliklere karşı karşıya gelir - mesele değişiklikle mücadele etmektir. Değişik yönetim prensiplerini uygulayan idareler, kendi teşkilatları içinde daha geniş oranda değişiklikleri uygulamada avantajlı duruma geçeceklerdir. incelenen üyelerin % 76’sında içerde ve dışarda karşılıklı iletişim sağlanması bir önemli başarı kriteridir. Bazı üyelerin kendi içlerinde yayın yaptıkları, televizyonla yöneticileri bakanları, genel müdürleriyle istişarede bulundukları dahi bilinmektedir. Üyelerin % 59’u dışardan müşavir kullanmaktadır. (gelişmekte olan ülkeler %65, gelişmiş ülkeler %44). Üyelerden bir tanesi şu hususa değindi: dışarıdan müşavir kullanmak ancak gümrük idaresinin onlardan ne beklediğini açıkça belirtmesi ile başarılı olur. Dahili ve harici merkez gruplar, değişiklik taleplerinin belirlenmesi için, incelenen üye ülkelerin %51’inde primer metotları uygulamışlardır. Birçokları müşavirlik işleri için daimi yapılar tesis etmişlerdir. (Gümrük işleriyle özel ilişkileri olan gruplar ve bireyler) Uluslar arası ticarette uyuşturucu kaçakçılığı ile olan mücadelede gümrüklerin rolünün ticari kaçaklara göre daha önemli olduğu hususu belirtilmeli gümrükler uyuşturucu maddelerle mücadele etmesi için desteklenmelidir. Ticaret ve diğer hükümet birimleri arasındaki gelişen işbirliği ve gümrük idaresinin kendi içinde daha yakın işbirliği münasebetleri incelenen üyeler arasında % 44’lük bir yer teşkil etmektedir. Gelişmiş ülkelerin %67’sinde Ticari işlemlerin tekrar etkili ve hünerli bir biçimde kullanılması sağlanarak faaliyetlerinin daha etkili biçimde, ticaret toplulukları ve seyahat edenleri yansıtılması sağlanmıştır. İSTİKBALDEKİ HEDEFLER NELERDİR? Hala daha yapılacak işler ve ulaşılacak hedefler vardır, işte WCO üyelerinin gümrüklerin gelecekte karşılaşacakları, etkilenecekleri hususlardan bazılarının özetlerini aşağıda veriyoruz. incelenmeleri yapılan Gümrük idarelerinde etkili olma ve karlılık % 93 oranında göze çarpmaktadır. Bazı gümrüklerde toplanan gelirlerin sadece % 1 oranındaki harcamalarla işler yürütülebilmektedir. Zihniyetin ve teşkilatın kültürel değişikliğe ihtiyacı vardır. Gümrük idareleri yürütmekte oldukları işle ilgili yöntemleri değiştirmektedirler. ‚oğu, ihracatçıları ve ithalatçıları müşteri olarak kabul etmekte ve ortakları olarak muamele yapılmasını, rakip olarak görülmemelerini istemektedirler. Müşterilere verilen hizmetlerin geliştirilmesini isteyenlerin çoğunluğu, üyelerin % 93’ünü teşkil etmektedir. | ||
03-02-2007, 09:20 | #5 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Gelecekte Gümrük idarelerinin % 86’sı kullanmakta oldukları teknolojiyi geliştirerek suni araştırmalar (bilgi toplama), çubuklu kotlama sistemleri, evrak görüntüleri almak gibi hususlarda gelişmek istemektedirler. Bazı gümrük idareleri, Gümrükler ve iş arasında elektronik iletişim ve haberleşme bağlantısı arayışı içindedirler. Bu husus gümrükler için önemli karlar sağlayacaktır. ‚çünkü geleceğin idareleri, doğru ve zamanında ulaşan bilgilere dayanarak fonksiyonlarını yürüteceklerdir. incelenen üyelerin % 82’sine göre, yeni uzmanlık alanlarına ihtiyaç duyulması, yeni işlere göre personelin eğitilmesi ihtiyacını ortaya çıkaracaktır, ve işlerin farklı şekilde yapılması içinde personelin tekrar eğitilmesi gerekir. incelenen üyelerin % 75’ine göre (gelişmiş ülkelere göre ise % 100’üne göre) uluslar arası suçlar mücadele edilmesi gereken bir husustur. G7 + 1’e uluslararası organize suçların arttığı alarmı verilmiştir, kara para aklaması, bazı ülkeleri gerekli yasal önlemleri almaya zorlamıştır. Cevap veren üyelerin % 68’ine göre başarılı olmak için, istatistik bilgileri tam ve zamanında almak lazımdır. Bazıları, Ticaret politikasının formüle edilmesi için ticaret istatistik verilerinin bir yerde toplanması için uğraşmaktadırlar. Serbest ticarete entegrasyon veya Gümrük Birliği, gelişmekte olan ülkeler için uğraşılması gereken bir mesele olarak kalacaktır, bu sebepten menşe kuralları ve gümrük genel tarifeleri geliştirilmelidir. HANGİ TEKNİK VE UYGULAMA YAKLAŞIMLARI GÜMRÜKLERİN GELECEKTEKİ YÖNETİMSEL PRATİK VE PERFORMANSLARININ GELİŞMESİNDE EN ÖNEMLİ ROLÜ OYNAYACAKTIR? Gümrük idareleri, etkinlik ve verimlilikleri arttırmayı araştırmaktadırlar. Risk Yönetim Prensipleri kullanarak, Gümrük idareleri, sınırlı bütçe imkanları içinde, ülke için en iyi neticeleri alabileceklerini Hükümete gösterebilecektir. İncelenen üyelerin % 70’i stratejik haber almayı kullanarak, teşkilat hedeflerinin etkin başarılarını desteklemek temayülündedirler. Uygulama şartları içinde, stratejik haber alma yöneticilere ve üst düzey müdürlere, mevcut ve ortaya çıkabilecek temayüllerin içine bakmaya yeterli zaman sağlayacak, umumun emniyetini tehdit eden, politikaları değiştiren yollara, stratejilere, ve kanunlara bakmaya imkan verecektir. | ||
03-02-2007, 09:21 | #6 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Geçmişte, işlemleri basitleştirme suretiyle değişiklikler ve iyileştirmeler yapılmıştır. Üyelerin % 60’ı göstermiştir ki, iş ve işlemleri tekrar düzenleyerek ve mevcut uygulamaların hedeflere ulaşmak için gerçekten en iyi yol olup olmadığını incelemek suretiyle bir adım daha ileriye gidilebilir. İncelenen üyelerin % 60’ında gümrük idareleri performans (işde gösterilen başarı) ölçümlerine girişmektedirler. Bu kendi inisiyatif ve gayretlerinin etkinliğini gösteren bir yoldur. Daha başka idarelerde, zamana dayalı ölçümler ve kalite dahil maliyet - esaslı ölçümler yapmaktadırlar. Bazıları ise uygunluk ölçmeleri geliştirmektedirler. incelenen Gümrük idarelerinin % 50’si malların hareketleri ve seyahat edenlerle ilgili miktarları belirleyerek yönetim muhasebesi yapıyor veya yapacaklardır, bu suretle mevcut mali kaynakların tahsisatı ve neticelerin ölçümünde yardımcı olacaklarını düşünmektedirler. Cevap verenlerin % 45’i Toplam Kalite Yönetimi Filozofisi ve uygulamalarının ileri ki yıllarda gümrük yönetim uygulamalarında önemli bir rol oynayacağı fikrindedirler. Bazıları Ulusal Kalite Konseyine Katılmış veya katılacaklar, diğerleri bir adım daha ileriye giderek hizmet kaliteleri için ISO 9000 belgesi alacaklardır. Araştırılan üyelerin % 40’ı öğrenmekte olan bir organizasyon içinde olduklarını, öğrenme ve adapte olma kapasitelerinin olduğunu ve değişikliğe uyacaklarını söylemektedirler. | ||
03-02-2007, 09:21 | #7 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Üyelerin % 25’ine göre idare gayeleri ve görevleri farklı olacak denilmektedir - Amaç sadece hedeflenen gayeleri uygulamak değil aynı zamanda ulaşılması hedeflenen neticelere doğru insanların alıştırılmasıdır. Gümrüklerin başarılı geleceklerinin anahtarı, personelinin mesleki bilgi ve becerilerinin güncelleştirilmesi ve arttırılmasındadır. Araştırılan üyelerde, çalışanların beceri ve bilgilerini arttırmak için geniş anlamda programlar yapılmakta, mevcut ve ileride çalışacak personelin gümrük çevresinde daha iyi performans gösterebilmeleri için onları IT sistemlerine ve yeni tekniklere daha iyi uyum sağlamaları için teçhiz etmek gerekir. Alışıla gelmiş eğitimden biraz daha fazlasına ihtiyaç vardır. Örneğin çıraklık gibi usuller, uzaktan öğrenme teknolojileri, bilgi iletişim ağı sistemlerinin tesis edilmesi gibi hususlar düşünülmelidir. Haber alma sisteminin artan bir şekilde kullanılması, daha büyük bir hassasiyet ve seçicilik için risk değerlendirmesi sistemine olan talebi arttıracaktır. Bilgisayar kullanılması gümrük memurları için önemli olup, bilgisayara dayalı sistemlerle günlük faaliyetlerin izlenmesi ve idarenin çalışmalarının tamamlayıcı bir parçası olan enformasyon teknolojisinin uygulanabilmesi için şarttır. Bunlara ilaveten personel bilgisayarları (PC) muhasebe için, sözcük işlem sistemi için, ve personel bilgisayarların bir ağ sistemine bağlı olduğu yerlerde E-Mail Elektronik posta işlemleri için kullanılacaktır. Gümrükler sonradan yapılan murakabelerle denetlendiği için, muhasebe beceri ve bilgilerine de ihtiyaç vardır. Bu bilgiler sayesinde tam ve etkin bir uygunluk sağlanacaktır. Bir çok idareler bilgi bazına göre idare edildiğinden, Bilgi Yönetim Sistemi bilgisi olanlara ihtiyaç daha fazla olacaktır. Yabancı dil bilgisi giderek artan bir şekilde önemli olmaya devam edecek ve idarelerin uluslararası olmaları için idarelerin % 55’i lisan bilgilerini geliştireceklerdir. | ||
03-02-2007, 09:21 | #8 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| REFORM VE MODERNİZASYON UYGULAMALARI ÜZERİNE ÖRNEKLER Araştırma yapılan ülkelerdeki reform ve modernizasyon uygulamalarına ilişkin 15 ayrı ülkenin tecrübesi incelenmiştir: 1- İNSANLAR İŞLEMLER VE ORTAKLIKLAR (Amerika) Ekim 1993 Tarihinde Hükümet görevlisi George Weise bir Gümrük reorganizasyon çalışma timi kurdu ve onu geniş ve basit bir şemayla teçhiz etti: Amerikan gümrük servisi ve onun çalışanlarının millete en fazla katkılarını sağlamak için bir organizasyon yapısı geliştirmek. Konuya ilişkin bir rapor hazırlandı ve bu raporda 21. yüzyılın hedeflerini karşılamaya yeterli olabilecek ilgisi yüksek çalışanlarla, uyum kabiliyeti olan teşkilat yapısı tavsiye edilir. Servis ihtiyacının devamlı olarak artacağı bilincinde olarak, ve mali imkanların bu taleplere ayak uyduramayacağını dikkate alarak, çalışma timi personelin destek hizmetlerinden alınarak daha çok aktif görevlere kaydırma imkanlarını aradı. Böylece maliyetlerden kaçınmanın yanı sıra, daha verimli çalışma ile ülkenin ihtiyaçlarına cevap verecek en iyi uygunluk sağlanmıştır. Bu sonuçla, tekrar araştırma fikri vurgulanmıştır. Tekrar araştırma stratejisi, mevcut kaynakları evrensel ticaret konularının çözümüne doğru yöneltmiş, ticaret kanunlarınında yardımlarıyla, enformasyon teknolojisinin kullanımının geliştirilmesiyle, gümrük otomatik ticari sistemi arttırılmasıyla ve çalışanların eğitimlerinin yapılmasıyla, müşteriye dönük gümrük işlemlerinin uygulanmasına ve işlem yönetim sistemlerinin tatbikine imkan sağlanmıştır. | ||
03-02-2007, 09:21 | #9 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| Misyonun hedeflerinden biride, personelin ve çalışanların mevcut gümrük sisteminde karşılaştıkları sorunların ve çevre ve çalışanların ileri sürdürdükleri fikirleri, mevcut gümrük sisteminin değiştirilmesini zorlayan araçlar olarak kullanılmasıdır. Gümrük Servislerinin Yeni vizyona ulaşabilmesi, hizmetlerin arttırılması ve geleceğin hedeflerinin yakalanabilmesi için Gümrük kültürünün insanlar, işlemler ve ortaklıklar üzerine hedeflenmesi gereklidir. Yeni kültür şöyle karakterize edilebilir: Ana işlemleri yaparken, gümrük hizmetleri içinde bir çok disiplinlerle entegrasyona ihtiyaç hasıl olur, Gümrük misyonunun gayelerine ulaşması için daha fazla koordineli gayretlere ihtiyaç vardır; Gümrüklerin, kanuni ihtiyaçlarına hizmet ederek, organizasyon işleminin ve yönetim gayretlerinin bir odak noktası olarak, müşterilerin ihtiyaçlarını karşılayan bir ortak gibi şekillendirmek, Gümrük Misyonunun Performansı arttırılabilir; 21. Yüzyıl için bir işgücü tesis ederek işbirliği içinde çalışarak, stratejiler geliştirmek, gümrük çalışanlarını birlikte iş yapmaya cesaretlendirerek, Gümrük Servisinde Misyonunun karşılaştığı hedefleri sağlayabilir. Buraya kadar, gümrüklerin temel görevleri tekrar tanımlandı, bu işlemler için yönetim yaklaşımları ortaya kondu, müşterileri ve onların ihtiyaçları belirlendi, müşterileri belirlemek için metotlar geliştirildi, çalışanlarının güçlendirilmesiyle işgücünün iyileştirilmesi sağlandı, yüksek insan Kaynakları Programları önerildi, organizasyon şeması yeniden yönlendirildi, aradaki tabakaları azaltarak esas işleme destek sağlandı, ve öncelikle misyonun sahasına giren yerlerde mali kaynaklar tekrar araştırıldı. | ||
03-02-2007, 09:21 | #10 | ||
Guest
Mesajlar: n/a
| 2- ARAŞTIRMAYA BAŞLAMA İŞARETİ (İngiltere) İşaretleme, ürünlerin, hizmetlerin ve işlemlerin en iyisiyle karşılaştırılarak ve ölçülerek yapılan performansa artırıcı sistematik bir yöntemdir. Genellikle özel sektör tarafından rekabet analizi için bir kalite vasıtası olarak ve maliyeti düşürmek için bir etken vasıtası olarak kullanılır... İngiltere’de, piyasa araştırmasına benzer bir yapı dahilinde üst düzeyde araştırmaya başlama işareti için kullanılacak tekniğin geliştirilmesine karar verilmiştir. Araştırmaya Başlama işareti’ adı verdiğimiz bu yeni teknik şöyle tanımlanabilir: Seçilmiş bölgelerde departman performansı ile piyasa araştırmasına benzer bir yapı kullanan kamu ve özel sektör performansını mukayese eden etkili bir tekniktir.’ Araştırmaya başlama işareti tekniği, kalite için etkili tasarruf ve ilerleme veriminde odaklanan bir yaklaşım sağlar; etkili ilerlemelerin yerine oturtulmasını ve Hizmet Düzey Sözleşmeleri ile tanzim edilmesini temin eden bir metottur; en iyi uygulamanın tanımlanması suretiyle fiyat ve kalite mukayesesi yapan bir metottur; danışmanlardan istifa edilerek özel sektörün katılımını temin eder; piyasanın içinde korkusuzca özel sektöre geçmesi muhtemel işleri test ederek bu işlerin ilgili personelinin katılımını sağlar. Araştırmaya Başlama işaretinin Sonuçları 1995-96 yıllarından tüm bölgesel birim ve merkezlerde uygulamalar başlatılmıştır. Daktilo yazımı, personel idaresi, bilgi teknolojisi desteği, muhasebe ve maliye, yönetim ve KDV Kontrol Birimi gibi faaliyetler incelenmiştir. Tamamında, yıllık toplam 30 milyon pound değerinde 1.300 görevi kapsayan yaklaşık elli uygulama gerçekleştirilmiştir. Bu uygulamaların sonuçları, ortalama % 20 civarında tasarruf sağlayan en azından muhafaza edilen ve çoğu hallerde geliştirilen hizmet standardına sahip pazar araştırması tekniğini kullanan uygulamalara çok benzemektedir. | ||
Bu konuyu arkadaşlarınızla paylaşın |
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://besiktasforum.net/forum/dis-ticaret/21364-gumruk-reformu/ | ||||
Mesaj Yazan | For | Type | Tarih | |
D Ticaret [Arşiv] - Beikta Forum ( 1903 - 2008 ) Taraftarn Sesi !. | This thread | Refback | 23-03-2008 18:36 |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |